Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

Αποκλειστικό: Ολόκληρο το email της κυβέρνησης Τσίπρα μεταφρασμένο στα Ελληνικά

 

 Πηγή και μετάφραση:         ΕΠΑΜ Πάτρας

Οι ίδιοι που μας έλεγαν ότι έφτασε το τέλος στην διακυβέρνηση της χώρας με μυστικά email, οι ίδιοι έχουν στείλει 2 μυστικά email μέσα σε 5 εβδομάδες διακυβέρνησης. Τα οποία ευτυχώς φροντίζουν να διαρρέουν στον ξένο τύπο οι Γερμανοί, και έτσι μαθαίνουμε το πώς θα συνεχίσει η μνημονιακή πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων. Και επειδή δεν πρόκειται να τα βρείτε πουθενά μεταφρασμένα πλήρως, ακολουθεί στη συνέχεια το email του Γιάννη Βαρουφάκη προς την τρόικα τους «θεσμούς» μεταφρασμένο στα Ελληνικά. Διαβάστε για τους τουρίστες χαφιέδες, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο που ιδιωτικοποιεί την οικονομική πολιτική, καθώς και την έξυπνη κάρτα με ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που θα έχουμε όλοι μας πλέον. Κατεβάστε το πρωτότυπο στα Αγγλικά, κάνοντας κλικ εδώ.

Αγαπητέ Πρόεδρε του Eurogroup, αγαπητέ Γερούν,
Σε συνέχεια,
• της δήλωσης της 20ης Φεβρουαρίου 2015 της Ευρωομάδας, η οποία ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση να υποβάλει στα θεσμικά όργανα έναν «πρώτο κατάλογο των μεταρρυθμιστικών μέτρων»,
• της έγκαιρης υποβολής του εν λόγω «πρώτου καταλόγου» της ελληνικής κυβέρνησης
• της μεταγενέστερης δήλωσης της Ευρωομάδας της 24ης Φλεβάρη 2015 (η συμφωνία έγινε με τηλεδιάσκεψη), η οποία επιβεβαίωσε ότι οι θεσμοί ενέκριναν τον υποβληθέντα «πρώτο κατάλογο» ως «επαρκώς εκτενή ώστε να είναι μια έγκυρη αφετηρία για την επιτυχή ολοκλήρωση της αναθεώρησης», προκειμένου να «εξειδικευθεί περαιτέρω και στη συνέχεια να συμφωνηθεί με τα θεσμικά όργανα από τα τέλη Απριλίου».
Σας γράφω, πριν από την επόμενη Ευρωομάδα της Δευτέρας, για να σας μεταφέρω την άποψη της ελληνικής κυβέρνησης ότι είναι απαραίτητο να αρχίσουν αμέσως οι συζητήσεις μεταξύ της τεχνικής μας ομάδας και της αντίστοιχης των θεσμικών οργάνων.
Επισυνάπτεται έγγραφο σχετικά με επτά από τις μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στον «πρώτο κατάλογό» μας, που περιγράφονται με κάποια λεπτομέρεια, στις οποίες η κυβέρνησή μας έχει εργαστεί και επί των οποίων θα θέλαμε να ξεκινήσουμε τις τεχνικές συζητήσεις στις πρώτες συναντήσεις μας, με την πρόθεση να αποτελέσουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις την πρώτη παρτίδα των μεταρρυθμίσεων που θα συμφωνηθούν στο πλαίσιο που η Ευρωομάδα έχει προαναγγείλει ως οφειλόμενες μέχρι τον Απρίλιο του 2015. Προβλέπουμε ότι με αυτόν τον τρόπο, η πλειοψηφία των μεταρρυθμίσεων που περιέχονται στον «πρώτο Κατάλογο» μπορεί να διευκρινιστεί περαιτέρω το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε η τελική συμφωνία να επικυρωθεί από την Ευρωομάδα και το Ελληνικό Κοινοβούλιο, και να γίνει η βάση της αναθεώρησης. Πιστεύουμε επίσης ότι οι δύο τεχνικές ομάδες, στην πρώτη συνεδρίασή τους, θα πρέπει επίσης να διατυπώσουν συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με τη διαδικασία αξιολόγησης και το χρονοδιάγραμμα. Όσον αφορά τον τόπο των τεχνικών και διερευνητικών συναντήσεων, η άποψη της ελληνικής κυβέρνησης είναι ότι θα πρέπει να λάβει χώρα στις Βρυξέλλες.
Παράλληλα με αυτές τις τεχνικές συζητήσεις που αφορούν την προθεσμία του Απριλίου, και την επιτυχή ολοκλήρωση της Κύριας Σύμβασης Διευκόλυνσης Οικονομικής Ενίσχυσης μεταξύ του ESM-EFSF και της ελληνικής κυβέρνησης (όπως επεκτάθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2015), η ελληνική κυβέρνηση πιστεύει ότι, πολύ σύντομα, οι δύο πλευρές θα πρέπει να αρχίσουν συζητήσεις υψηλότερου επιπέδου σχετικά με μια «πιθανή νέα συμφωνία» (όπως αναφέρεται στο κοινό ανακοινωθέν της Ευρωομάδας της 20ης Φεβρουάριου). Σημειώστε επίσης ότι η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε οποιαδήποτε «πιθανή νέα συμφωνία» να λάβει τη μορφή ενός «Συμβολαίου για την Ανάκαμψη και Ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας».
Ανυπομονούμε να σας δούμε τη Δευτέρα,
Χαιρετισμοί
ΥΓ. Στον συνημμένο κατάλογο όπου περιγράφονται οι επτά μεταρρυθμίσεις τις οποίες επεξεργάζονται οι ελληνικές αρχές, παρακαλούμε να σημειώσετε ότι (για λόγους συνοχής) η σειρά με την οποία παρουσιάζονται αντιστοιχεί με τη σειρά του «πρώτου καταλόγου» των μεταρρυθμίσεων, που υποβλήθηκε από εμάς στις 23 Φεβρουαρίου.

Ι. Δημοσιονομικές διαρθρωτικές πολιτικές

Διαχείριση Δημοσίων Οικονομικών

1η Μεταρρύθμιση – Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου με στόχο την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων και την επέκταση της αποστολής του.

Σκοπός του Δημοσιονομικού Συμβουλίου είναι να ενεργεί ως ανεξάρτητο παρατηρητήριο, υποβοηθητικό της κυβερνητικής πολιτικής, να εκτιμά κατά πόσο είναι σύμφωνη με τους εγκριθέντες δημοσιονομικούς κανόνες, ώστε να μπορεί να συμβάλει στην εξάλειψη μιας πιθανής τάσης για πρωτογενές έλλειμμα. Για το σκοπό αυτό, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θα πρέπει να έχει την ικανότητα να προετοιμάζει μακροοικονομικές προβλέψεις για τον προϋπολογισμό, θα πρέπει να παρακολουθεί αμερόληπτα την εφαρμογή των δημοσιονομικών προγραμμάτων και την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων και διαδικασιών και θα πρέπει επίσης να παρεμβαίνει και να διαμορφώνει τον δημόσιο διάλογο για τη δημοσιονομική πολιτική.
Η προηγούμενη Ελληνική κυβέρνηση νομοθέτησε την ίδρυση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, τον Ιούνιο του 2014. Ο Ν. 4270/2014 προβλέπει ότι το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο θα αξιολογεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις που θα χρησιμοποιούνται για την Μεσοπρόθεσμη Δημοσιονομική Στρατηγική και τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να επιβλέπει την συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες υλοποίησης του μεσοπρόθεσμου στόχου. Παρ’ όλα αυτά το Δημοσιονομικό Συμβούλιο δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ στην πράξη και μέχρι σήμερα παραμένει ανενεργό, χωρίς διοίκηση ή προσωπικό.
Οι ελληνικές αρχές σχεδιάζουν την ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αλλά και την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων μέσω της ενοποίησής του με το υπάρχον Γραφείο του Κρατικού Προϋπολογισμού, το οποίο λειτουργεί στη Βουλή, καθώς και τη σύνδεσή του με το ΚΕΠΕ (Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών).
Εμπειρικά στοιχεία δείχνουν ότι όσο μεγαλύτερο είναι το πεδίο των αρμοδιοτήτων των Δημοσιονομικών Συμβουλίων, τόσο ισχυρότερη είναι η αποτελεσματικότητά τους. Για τον σκοπό αυτό, η κυβέρνηση πιστεύει ότι το Δημοσιονομικό Συμβούλιο θα πρέπει να συμβάλλει στην πρόβλεψη των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών τιμών που χρησιμοποιούνται για τη διαδικασία του προϋπολογισμού. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο θα βοηθήθει στην εκτέλεση των καθηκόντων του από μακροοικονομικά μοντέλα που θα κατασκευαστούν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και το ΚΕΠΕ. Το Συμβούλιο θα επανεξετάσει την αποτελεσματικότητα του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό και θα συστήσει στην κυβέρνηση αλλαγές στις διατάξεις του τελευταίου. Το επιστημονικό προσωπικό του Συμβουλίου θα πρέπει να είναι άτομα με υψηλότερα προσόντα και εργασιακή εμπειρία από ό,τι προβλέπεται σήμερα, και θα πρέπει να συνεργάζονται στενά με το προσωπικό του ΚΕΠΕ, καθώς και με ακαδημαϊκούς ερευνητές και ερευνητές στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Επιπλέον, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο θα πρέπει να διεξάγει περιοδικά Επανεξέταση Δαπανών, και θα πρέπει να ποσοτικοποιεί και να προβαίνει σε ανεξάρτητη αξιολόγηση των προγραμμάτων των πολιτικών κομμάτων κατά τις προεκλογικές εκστρατείες, συμβάλλοντας έτσι στη δημόσια συζήτηση για τη δημοσιονομική πολιτική και τη δημοσιονομική βιωσιμότητα. Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να καταστήσει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο πλήρως λειτουργικό το συντομότερο δυνατόν, θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην στελέχωση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και είναι έτοιμη να παράσχει στήριξη για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του.

2η Μεταρρύθμιση – Κατάρτιση Προϋπολογισμού και Οργανικός Νόμος για τον Προϋπολογισμό

Στο πλαίσιο της βελτίωσης της διαχείρισης των δημοσιονομικών, οι ελληνικές αρχές θα προχωρήσουν σε βελτιώσεις στον τομέα της κατάρτισης του Προϋπολογισμού. Αυτές οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν τα ανώτατα όρια σε δαπάνες για τα διάφορα επίπεδα της κυβέρνησης που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ώστε να ενισχυθεί η τήρηση του Προϋπολογισμού κατά την διάρκεια του έτους. Οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν την αναμόρφωση του Οργανικού Νόμου για τον προϋπολογισμό που θα εξορθολογίσει και θα καθορίσει με σαφήνεια τις αρμοδιότητες, συμπεριλαμβανομένων ιδίως εκείνων που βρίσκονται στο προληπτικό επίπεδο, μεταξύ (1) των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) που ενσωματώνονται επί του παρόντος σε κάθε αρμόδιο υπουργείο, (2) του Ελεγκτικού Συνεδρίου και (3) του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΣΚ).
Θα εισαχθούν διορθωτικοί μηχανισμοί σε τριμηνιαίο επίπεδο για κάθε οντότητα. Αυτές οι διαδικασίες του προϋπολογισμού θα επεκταθούν και στις εξωδηµοσιονοµικές δαπάνες, στις κρατικές επιχειρήσεις, στην τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα, σε οποιονδήποτε ανεξάρτητο ή/και ρυθμιστικό φορέα. Στην διαδικασία διόρθωσης των προϋπολογισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης η Ελληνική κυβέρνηση θα ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ του Παρατηρητηρίου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση από τη μία πλευρά και των δήμων και των περιφερειακών αρχών από την άλλη. Οι δημοσιονομικές διαδικασίες θα πρέπει να εναρμονιστούν σε όλους τους τομείς.
Επιπλέον, θα δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση και στην οικοδόμηση των ικανοτήτων του προσωπικού τόσο στο ΓΛΚ όσο και στις ΓΔΟΥ. Οι Ελληνικές αρχές θα λάβουν σοβαρά υπόψη και θα καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την κατάρτιση πολυετών κυλιόμενων προϋπολογισμών για διαφορετικά επίπεδα και φορείς.

Διαχείριση Φορολογικών Εσόδων

3η Μεταρρύθμιση – ΣΩΜΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΩΝ ΠΑΤΑΞΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ: Πληθώρα απλών «παρατηρητών» θα βοηθήσουν στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής του ΦΠΑ.

Η φοροδιαφυγή είναι βαθιά ριζωμένη μέσα στην ελληνική κοινωνία. Οι φορολογικές αρχές δεν είναι μόνο υποστελεχωμένες, αλλά είναι επίσης της λογικής του ελέγχου των φορολογικών βιβλίων, όταν το πραγματικό πρόβλημα βρίσκεται εκτός βιβλίων. Η εμπειρία δείχνει ότι όταν, ακόμη και υπό μεγάλο φόρτο εργασίας, το προσωπικό του ΣΔΟΕ αφήσει τα γραφεία του και κάνει αιφνιδιαστικούς επιτόπιους ελέγχους σε επιχειρήσεις, τέτοιες επιδρομές δεν είναι μόνο σπάνιες (λόγω έλλειψης προσωπικού), αλλά πολύ συχνά και αναμενόμενες. Είναι, επιπροσθέτως, σχεδόν αδύνατο για τις φορολογικές αρχές, ιδίως λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου προϋπολογισμού καθώς και λόγω της αργής διαδικασίας πρόσληψης φορολογικών ελεγκτών, να κάνουν μια σοβαρή τομή στο πρόβλημα της μη απόδοσης του ΦΠΑ που χαρακτηρίζει, κατά κύριο λόγο, τις αγορές υπηρεσιών (π.χ. νυκτερινά κέντρα, ιατρικές υπηρεσίες, κλπ).
Για το σκοπό αυτό προτείνουμε το εξής: Να προσληφθεί ένας μεγάλος αριθμός μη επαγγελματιών επιθεωρητών, σε αυστηρά βραχυπρόθεσμη και περιστασιακή βάση (όχι περισσότερο από δύο μήνες, και χωρίς καμία προοπτική επαναπρόσληψης) προκειμένου να παριστάνουν, μετά από κάποια βασική εκπαίδευση, τους πελάτες εκ μέρους των φορολογικών αρχών, ενώ ταυτόχρονα θα είναι «καλωδιωμένοι» με εξοπλισμό ήχου και εικόνας. Παρ’ όλο που δεν θα έχουν καμία εξουσία να διενεργούν ελέγχους και θα αποθαρρύνονται από το να προκαλούν τους παραβάτες, τα δεδομένα που θα καταγράφουν θα έχουν νομικό βάρος και θα είναι άμεσα χρησιμοποιήσιμα από τους εφοριακούς υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης, οι οποίοι θα τα χρησιμοποιούν προκειμένου να επιβάλλουν ποινές και κυρώσεις.
Οραματιζόμαστε ότι οι νεοσύλλεκτοι θα προέρχονται από όλα τα κοινωνικά στρώματα (π.χ. φοιτητές, νοικοκυρές, ακόμη και τουρίστες σε δημοφιλείς περιοχές όπου ανθεί η φοροδιαφυγή), οι οποίοι θα πληρώνονται ωριαία και θα είναι δύσκολο να ανιχνευθούν από τους φοροδιαφεύγοντες. Και μόνο η «είδηση» ότι χιλιάδες περιστασιακοί «παρατηρητές» βρίσκονται παντού με δυνατότητα καταγραφής ήχου και εικόνας εκ μέρους των φορολογικών αρχών, έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τη νοοτροπία της κοινωνίας πολύ γρήγορα, απλώνοντας ένα αίσθημα δικαιοσύνης παντού και να καλλιεργήσει έναν νέο πολιτισμό φορολογικής συμμόρφωσης ειδικά αν συνδυαστεί με την κατάλληλη προώθηση του απλού μηνύματος ότι έχει έρθει η ώρα για όλους να μοιραστούν το βάρος των δημόσιων υπηρεσιών και αγαθών.
Προκειμένου να καρποφορήσει η παρούσα δράση, η Ελληνική κυβέρνηση θα χρειαστεί την βοήθεια από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη, καθώς και από τη διαθέσιμη τεχνική βοήθεια, ειδικά στους τομείς του εξοπλισμού και της κατάρτισης.

II. Χρηματοπιστωτική σταθερότητα

Συστήματα Δόσεων

4η Μεταρρύθμιση – ΚΑΘΥΣΤΕΡΟΥΜΕΝΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ: Βελτίωση της υπάρχουσας νομοθεσίας

Ο σκοπός της ισχύουσας νομοθεσίας, που εισήχθη από την προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν να εισπράξει ένα τεράστιο χρηματικό ποσό ανείσπρακτων ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών. Η νέα Ελληνική κυβέρνηση πιστεύει ότι αυτό το κομμάτι της νομοθεσίας ήταν προβληματικό και χρειάζεται άμεση βελτίωση.
Το πρόβλημα: Οι καθυστερούμενες φορολογικές οφειλές ανέρχονται σε 76 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 23,56 δισεκατομμύρια προέρχονται από πριν το 2009. Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων εκτιμά ότι το μεγαλύτερο μέρος των καθυστερούμενων πριν το 2009 είναι ανείσπρακτο, ενώ εν όψει των σημερινών οικονομικών συνθηκών, από τα € 76 δισεκατομμύρια μόνο τα € 8,9 μπορούν να συλλεχθούν. Σήμερα, 1,6 δισεκατομμύρια οφείλονται από περίπου 3,7 εκατομμύρια άτομα και από Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις που χρωστάνε λιγότερο από €3.000 ο καθένας, και 200.000 φυσικά πρόσωπα χρωστάνε μέχρι και €5.000 το καθένα. Με την πάροδο των ετών της «κρίσης», νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν δημιουργηθεί ως εξής:
2010-12  € 23,5 δισεκατομμύρια (€ 7,8 ανά έτος)
2013-14  € 23,5 δισεκατομμύρια (€ 11,75 ανά έτος)
Μέχρι τις… Οφειλόμενο ΥπόλοιποΣε δις € Καθαρή αύξηση σε σχέση με προηγούμενη περίοδοΣε δις €
31/12/2009 29,39
31/12/2010 34,95 5,56
31/12/2011 41,38 6,43
31/12/2012 52,10 10,72
31/12/2013 60,66 8,56
31/12/2014 74,93 14,20
1/2/2015 76,01 1,15
Κατανομή των ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών ανά κατηγορία:
Κατηγορία Οφειλόμενο ποσό σε δις € % του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέχρι την 1/2/2015
Κυβερνητικοί φορείς και κρατικές επιχειρήσεις 6,52 9%
Πτωχευμένες ιδιωτικές εταιρείες 12,98 17%
Μη αντιστοιχισμένα ή απωλεσμένα φορολογικά αναγνωριστικά από την μετάβαση στο τέλος της δεκαετίας του 80 0,6 0%
Υπόλοιπες 56,41 74%
Εκ των οποίων

Συσσωρευμένες πριν την 31/12/2010 23,56 31%
Συσσωρευμένες μετά την 31/12/2010 32,85 43%
Εκ των οποίων εισπράξιμες 8,9 12%
Στο πλαίσιο αυτό, η πρόθεση είναι να εφαρμοστεί ένα σύστημα κινήτρων που να επισπεύδει την είσπραξη των περισσοτέρων εκ των καθυστερούμενων οφειλών, ενώ παράλληλα θα οικοδομείται μία νοοτροπία πληρωμής σύμφωνη με μια αυστηρή πειθαρχία πληρωμής.
Περιγραφή του προτεινόμενου νόμου:
- Για το μήνα Μάρτιο του 2015 (οι υπόλοιπες 15 ημέρες) όσοι πληρώσουν το πλήρες ποσό του αρχικού κεφαλαίου του χρέους θα λάβουν έκπτωση στις προσαυξήσεις.
– Ο νόμος επιτρέπει στους οφειλέτες να πληρώσουν πριν από την καθορισμένη ημερομηνία υποβολής φορολογικών δηλώσεων (τέλη Μαΐου), δηλαδή κατά το μήνα Απρίλιο, ολόκληρο ή μέρος του εκτιμώμενου χρέους τους. Οι οφειλέτες καλούνται να πληρώσουν εθελοντικά το κύριο ποσό ή μέρος αυτού εκ των προτέρων, με το κίνητρο της έκπτωσης στο σύνολο ή σε μέρος των προσαυξήσεων. (Αν ο οφειλέτης καταβάλλει το συνολικό ποσό του εκτιμώμενου χρέους του/της, τότε θα λάβει πλήρη έκπτωση των προσαυξήσεων· αν όμως αυτός/αυτή μπορεί να πληρώσει μόνο ένα μέρος του εκτιμώμενου χρέους, τότε θα λάβει μία αναλογική έκπτωση των προσαυξήσεων)
– Όσοι υποβάλλουν τους φόρους τους κατά την καθορισμένη ημερομηνία στο τέλος Μαΐου, θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση για ένα σύστημα πληρωμής με δόσεις.
– Το σύστημα των δόσεων έχει κίνητρα που επισπεύδουν την καταβολή των πληρωμών και επιβραβεύει εκείνους που πληρώνουν το σύνολο του ποσού του εκτιμώμενου χρέους τους (κύριο) προκαταβολικά σε σχέση με εκείνους που πληρώνουν με δόσεις.
– Οι δόσεις είναι εθελοντικές / συνολικά 100 / και ο οφειλέτης εκπίπτει από το σύστημα των δόσεων αυτόματα, όταν δεν πραγματοποιήσει την καταβολή μιας δόσης το 2015 και δύο δόσεων το 2016. Όταν ένας οφειλέτης εκπίπτει από το σύστημα των δόσεων, τότε επιστρέφει στην τακτική διαδικασία είσπραξης των φόρων.
Συχνές ερωτήσεις
1. Πότε και πώς θα ξεκινήσει το σύστημα των δόσεων;
Μέχρι τις 26 Μαΐου 2015, ο οφειλέτης πρέπει να έχει υποβάλει την αίτησή του/της.
2. Ποια είναι τα κίνητρα του οφειλέτη για να πληρώσει και πώς το σύστημα των δόσεων βοηθάει στην προώθηση του Πολιτισμού Πληρωμής Φόρων στην Ελλάδα;
Η κυβέρνηση στοχεύει στην μέγιστη δυνατή είσπραξη των συνολικών καθυστερούμενων φορολογικών οφειλών και στην επιβράβευση των προκαταβολικών πληρωμών που θα μειώνουν τις μελλοντικές υποχρεώσεις. Ο χρόνος κυλάει ενάντια στην προσδοκία είσπραξης πολλών από αυτές τις καθυστερούμενες οφειλές, ενώ εξ ορισμού δημιουργείται κλίμα μίας διευρυνόμενης παραοικονομίας. Το πλεονέκτημα της προκαταβολής των οφειλών με έκπτωση στις προσαυξήσεις, αν κάποιος πληρώσει μέχρι το τέλος Μαρτίου και το τέλος Απριλίου, αυξάνει την προοπτική της είσπραξης. Από την άλλη πλευρά, η δυνατότητα της συλλογικής συμμετοχής σε ένα συμβόλαιο πληρωμής δόσεων με το κράτος και το γεγονός ότι τηρείται αυστηρά, δημιουργεί έναν μηχανισμό εμπιστοσύνης ανάμεσα στον οφειλέτη και στο κράτος, την στιγμή που η εμπιστοσύνη είναι ένα σπάνιο αγαθό στην περίπτωση του ελληνικού συστήματος είσπραξης φόρων. Η εισαγωγή ενός προσυμφωνημένου συστήματος πληρωμής με πολύ σαφή πειθαρχικά μέτρα αποσκοπεί στη θέσπιση μίας αξιόπιστης κουλτούρας πληρωμών.
3. Πώς αυτός ο νόμος δημιουργεί κίνητρα για τον επιχειρηματία να αναδιαρθρώσει την υπερχρεωμένη επιχείρησή του, και να συμμετάσχει στον ιδιωτικό τομέα ξανά;
Οι περισσότεροι επιχειρηματίες με καθυστερημένες οφειλές προς το κράτος κατέχουν μεγάλες ποσότητες μετρητών (σε σχέση με τα ίδια κεφάλαια τους) φοβούμενοι κατασχέσεις από το κράτος. Επιπροσθέτως, έχοντας σχεδόν μηδενική πρόσβαση στην επίσημη τραπεζική πίστωση, ωθούνται να λειτουργούν παράτυπα. Αυτό λειτουργεί ως «θερμοκοιτίδα» περαιτέρω φοροδιαφυγής, παρατυπιών και μείωσης όλων των ειδών των κρατικών εσόδων. Η προτεινόμενη νομοθεσία επιτρέπει και επιβραβεύει την επαναφορά στην επίσημη οικονομία με ένα σύστημα πληρωμής που είναι εξαιρετικά πειθαρχημένο καθώς προάγει την καλλιέργεια νοοτροπίας έγκαιρων πληρωμών του σχήματος των δόσεων, το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τις υποσχέσεις του ατόμου να πληρώνει.
4. Πώς θα χειριστείτε το ζήτημα του ηθικού κινδύνου;
Έχουμε χτίσει μέσα στο σύστημα των δόσεων ένα πολύ αυστηρό μηχανισμό όπου εκπίπτει κάποιος από αυτό αυτόματα αν παραλείψει μία πληρωμή το 2015 και 2 πληρωμές το 2016. Επιπλέον τα οφέλη είναι όλα πολύ υψηλότερα, όταν κάποιος πληρώνει προκαταβολικά.
5. Μήπως αυτό το σχήμα/νόμος δώσει κρυφά κατάσταση προτεραιότητας στις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές έναντι άλλων μη-πληρωμών, όπως των μη εξυπηρετούμενων δανείων του χρηματοπιστωτικού τομέα;
Όχι! Ο νόμος θα εξασφαλίσει ότι η μηνιαία δαπάνη προς αυτό το σύστημα των δόσεων, ως ποσοστό του εισοδήματος του φορολογουμένου, θα έχει ανώτατο όριο σε ένα επίπεδο που θα ποικίλλει ανάλογα με τις άλλες υποχρεώσεις πληρωμής (π.χ. μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια), εφ’ όσον ο φορολογούμενος εισέρχεται σε μια συμφωνία αναδιάρθρωσης με τον φορέα (π.χ. τράπεζα) στον οποίο έχει επίσης καθυστερούμενες οφειλές. Με αυτή την έννοια δεν δίνεται προτεραιότητα στις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές. (Η παρατηρούμενη συσχέτιση μεταξύ των καθυστερούμενων φορολογικών οφειλών και των μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι εξαιρετικά υψηλή.)

III. Πολιτικές για την προώθηση της ανάπτυξης

Ιδιωτικοποίησεις και διαχείριση των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων

• 5η Μεταρρύθμιση – Άμεση αύξηση δημοσίων εσόδων μέσω υπηρεσιών διαδικτυακών παιγνίων

Ο τομέας των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών (e-τζόγος) παρουσιάζει σημαντικές ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες δημόσιων εσόδων. Τα δημόσια έσοδα θα μπορούσαν να αυξηθούν τόσο από την πώληση αδειών σε παρόχους διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών σε μια δίκαιη αγοραία αξία, καθώς και με τη ρύθμιση εσόδων και φόρων, με την αξιοποίηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας για την αυστηρή διαδικτυακή εποπτεία της όλης διαδικασίας ηλεκτρονικών στοιχημάτων, φθάνοντας στο επίπεδο του τελικού καταναλωτή και τέλος με τη βελτίωση της ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας (4002/2011).
Ο ετήσιος όγκος των διαδικτυακών συναλλαγών στοιχημάτων μέσω των υφιστάμενων προσωρινά αδειοδοτημένων παρόχων Online Gaming υπερβαίνει τα € 1,5 δισεκατομμύρια σε συγκρατημένες εκτιμήσεις (εξαιρουμένων των εσόδων του ΟΠΑΠ από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια καθώς και των εσόδων των παράνομων διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών). Με βάση τις διαθέσιμες εκτιμήσεις της αγοράς, η συνολική αγορά των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα υπερβαίνει τα € 3 δισεκατομμύρια ετησίως. Σε αρκετά εύλογες παραδοχές, τα επιπρόσθετα δημόσια έσοδα από την φορολόγηση των αδειοδοτημένων διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών θα μπορούσαν να υπερβαίνουν τα € 500 εκατομμύρια ετησίως.
Τέλη από την πώληση αδειών σε παρόχους διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών
Επί του παρόντος, οι είκοσι τέσσερις πάροχοι διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών λειτουργούν υπό καθεστώς προσωρινής αδειοδότησης. Κατά την απουσία συγκεκριμένων στοιχείων σχετικά με τα πραγματικά έσοδα και κέρδη από τα στοιχήματα, η ελληνική κυβέρνηση μέχρι τώρα ήταν σε αδυναμία να ορίσει μια συγκεκριμένη τιμή ανά Άδεια Χρήσης.
Προτεινόμενη Δημόσια Παρέμβαση: Άμεση, επίσημη αδειοδότηση των υφιστάμενων παρόχων διαδικτυακών παιχνιδιών για μια περίοδο πέντε ετών. Κάθε άδεια θα αντιστοιχεί σε μία συγκεκριμένη διαδικτυακή διεύθυνση τυχερών παιχνιδιών. Έτσι, κάθε διαδικτυακή διεύθυνση τυχερών παιχνιδιών θα απαιτεί άδεια, ενώ μια 5-ετής επίσημη άδεια διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών θα σημαίνει μία άμεση πληρωμή € 3 εκατομυρίων, τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν από τους υφιστάμενους παρόχους διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών. Το τέλος για την επέκταση της άδειας αφού αυτή η περίοδος των 5 ετών θα έχει λήξει, θα πρέπει να βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα της αγοράς, όπως περιγράφεται παρακάτω. Αυτό το τέλος αδειοδότησης θα ισχύει για κάθε επιπλέον άδεια διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών που θα χορηγηθεί.
Αύξηση φορολογητέων εσόδων από διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια
Κάθε επίσημα αδειοδοτημένος πάροχος διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών θα πρέπει να προ-πληρώσει έναν ελάχιστο φόρο ύψους € 1 εκατομμυρίου ετησίως, ανεξάρτητα από τον πραγματικό όγκο των συναλλαγών και με την πιθανότητα ότι οι άλλοι φόροι θα αρθούν. Αυτός ο φόρος θα πρέπει να καταβάλλεται κατά την έναρξη κάθε οικονομικού τριμήνου. Το φορολογικό σύστημα για τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια παραμένει στα σημερινά επίπεδα. Προκειμένου να ελέγχονται και να παρακολουθούνται πλήρως οι διαδικτυακές συναλλαγές των τυχερών παιχνιδιών, η διαδικτυακή αγορά τυχερών παιχνιδιών πρέπει να σταματήσει τη χρήση μετρητών και να βασίζεται στην επίδειξη της ταυτότητας και να καταστήσει υποχρεωτικά τα «pay-ins» και τα «pay-out», είτε με μια κάρτα (χρεωστική ή προπληρωμένη) ή με ένα ψηφιακό πορτοφόλι, που θα διαχειρίζεται ένας Πάροχος Υπηρεσιών Πληρωμών που θα είναι επίσημα αδειοδοτημένος από την Τράπεζα της Ελλάδος βάσει του Νόμου 3862/2010 και την οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών 2007/64/ΕΚ.
Εφαρμογή: Επιβολή του κανονισμού για την υποχρεωτική διαχείριση όλων των διαδικασιών KYC/AML, πληρωμών, ηλεκτρονικού πορτοφολιού, και «pay-in» και «pay-out» των Διαδικτυακών Παρόχων Τυχερών Παιχνιδιών μέσω επίσημα αδειοδοτημένων Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (2 εβδομάδες). Άμεσα αποτελεσματικό και με προθεσμία 3 μηνών. Πώληση Διαδικτυακών Αδειών Τυχερών Παιχνιδιών (2 μήνες). Διαμόρφωση και σταδιακή εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την προ-πληρωμή των φόρων των Παρόχων Διαδικτυακών Τυχερών Παιχνιδιών (2 μήνες). Σύσταση τεχνικών παραμέτρων για τη διασύνδεση των Παρόχων Διαδικτυακών Τυχερών Παιχνιδιών και των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών με καθορισμένους Τρίτους Παρόχους Υπηρεσιών. Αυτές θα παρέχονται ανάλογα με την υπηρεσία και θα τεθούν σε εφαρμογή χωρίς την ανάγκη για την υποβολή προσφορών νέων συστημάτων (1 μήνας). Πλήρης ανάπτυξη της παρακολούθησης και του ελέγχου των ηλεκτρονικών συναλλαγών τυχερών παιχνιδιών, όπως περιγράφεται (3 μήνες).
Για την εκτέλεση των παραπάνω βημάτων προς την κατεύθυνση της πλήρους εφαρμογής, η ελληνική κυβέρνηση θα χρειαστεί τεχνική βοήθεια (π.χ. μηχανισμούς για την παρακολούθηση των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών) καθώς και συμφωνίες που θα περιορίζουν τον διασυνοριακό παράνομο τζόγο.

Μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον

6η μεταρρύθμιση – ΑΝΤΙ-ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ, ΑΥΤΟ-ΕΝΗΜΕΡΟΥΜΕΝΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Η κυβέρνηση προτίθεται να θεσπίσει νομοθεσία που να απαγορεύει στις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα από το να ζητούν (από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις) έγγραφα που να πιστοποιούν πληροφορίες που η πολιτεία έχει ήδη στην κατοχή της (στο πλαίσιο της ίδιας ή κάποιας άλλης υπηρεσίας). Το πιο συνηθισμένο επιχείρημα κατά της εν λόγω νομοθεσίας είναι ότι μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο όταν οι διάφορες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα είναι πλήρως διασυνδεδεμένες ηλεκτρονικά. Οι ελληνικές αρχές διαφωνούν και, στην πραγματικότητα, θεωρούν ότι το αντίθετο συμβαίνει: Πρώτα πρέπει να νομοθετήσουμε το γεγονός ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι απαγορεύεται να ζητούν από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις πληροφορίες που κάποια άλλη υπηρεσία διαθέτει και μόνο τότε θα υπάρξει ένα επαρκές κίνητρο ψηφιοποίησης του δημόσιου τομέα.
Για να το θέσουμε διαφορετικά: Αν οι εργαζόμενοι του δημόσιου τομέα δεν είναι υποχρεωμένοι να εντοπίζουν τα έγγραφα για λογαριασμό των πολιτών και των επιχειρήσεων, τότε θα αντισταθούν στην εισαγωγή των ψηφιακών υπηρεσιών (ως αποτέλεσμα της αδράνειας ή/και της απροθυμίας τους να ασχοληθούν με την απόκτηση νέων δεξιοτήτων). Αλλά αν οι δημόσιοι υπάλληλοι υποχρεούνται να εντοπίζουν τις απαραίτητες πληροφορίες ή τα πιστοποιητικά εξ ονόματος των πολιτών και των επιχειρήσεων, τότε θα απαιτήσουν από τους ανωτέρους τους την εισαγωγή ψηφιακών υπηρεσιών!
Ενδιάμεσες διατάξεις – Πώς συλλέγονται τα πιστοποιητικά των δημόσιων υπηρεσιών πριν από την ψηφιοποίηση;
Μέχρι να γίνουν ψηφιακά διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες σε όλες τις υπηρεσίες, η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει μία διπλή, προσωρινή λύση. Θα χορηγείται οικειοθελώς στους πολίτες η Έξυπνη Κάρτα του Πολίτη που θα έχει τη μορφή μιας τυπικής χρεωστικής κάρτας και θα περιέχει ένα σύγχρονο τσιπ που θα μπορεί να αποθηκεύει πληροφορίες που να είναι συνεπείς με τους νόμους προστασίας της ιδιωτικής ζωής. Π.χ. έγγραφα που ζητούνται συχνότερα σε σχέση με τα πιστοποιητικά γέννησης, στοιχεία ταυτότητας (όχι όμως ιατρικά αρχεία ή δεδομένα μορφωτικού επιπέδου) κλπ. Οι ΕΚΠ θα σκανάρονται στην εκάστοτε υπηρεσία αποφεύγοντας έτσι οποιαδήποτε αίτηση για την παραγωγή των αποθηκευμένων δεδομένων. Όσο για τις πληροφορίες που δεν θα είναι αποθηκευμένες στην ΕΚΠ του πολίτη, η υπηρεσία στην οποία ο πολίτης θα έχει κάνει κάποια αίτηση θα είναι υποχρεωμένη να ανακτήσει τις απαραίτητες πληροφορίες βασιζόμενη στις υπάρχουσες τεχνολογίες – π.χ. θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ακόμη και μια τηλεφωνική γραμμή, με τους δημοσίους υπαλλήλους που ζητούν τις πληροφορίες να αναφέρουν ένα μυστικό αριθμό PIN στο τηλέφωνο, χρησιμοποιώντας τους καταλόγους των εν λόγω κωδικών PIN που θα βρίσκονται από κοινού σε ολόκληρη την επικράτεια. Όταν το επιτρέπει η τεχνολογία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ειδικές διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τις οποίες ο ένας δημόσιος υπάλληλος θα ζητά τις απαιτούμενες πληροφορίες/πιστοποιητικά από κάποιον άλλο. Επιπλέον, όσον αφορά τα έγγραφα που δεν έχουν ποτέ ψηφιοποιηθεί, κάθε αίτηση θα δώσει την ευκαιρία σε κάποιον δημόσιο υπάλληλο να σαρώσει το ζητούμενο έγγραφο, προτού το διαβιβάσει στην αιτούσα υπηρεσία, δημιουργώντας έτσι βήμα-βήμα μια νέα ηλεκτρονική βάση δεδομένων.
Οφέλη της προτεινόμενης δράσης: Μια τεράστια μείωση στην απώλεια ωρών εργασίας από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που ξοδεύουν σήμερα μέχρι και ημέρες για τη συλλογή εγγράφων από διάφορες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα με σκοπό την προσκόμισή τους σε μία ή περισσότερες υπηρεσίες του… δημόσιου τομέα – Ένα νέο κίνητρο για την ψηφιοποίηση – Ουσιαστική καλή θέληση για τον δημόσιο τομέα – Συνδέεται με την 7η Μεταρρύθμιση παρακάτω.

IV. Ανθρωπιστική κρίση

• 7η Μεταρρύθμιση – Προβλέψεις για την λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης

Η ελληνική κυβέρνηση συνέταξε και κατέθεσε νομοθεσία που περιλαμβάνει μέτρα για την βραχυπρόθεσμη αντιμετώπιση της ακραίας φτώχειας, με παροχή κουπονιών τροφίμων, με πρόσβαση σε μία ελάχιστη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, και με παροχή καταφυγίων. Το καινοτόμο μέρος αυτής της πολιτικής της κυβέρνησης αφορά τα μέσα, με τα οποία θα αντιμετωπιστεί η ακραία φτώχεια, και που θα αποτελέσουν επίσης την αιχμή του δόρατος και προς τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας/διαφθοράς. Μεταγενέστερη νομοθεσία θα εισαγάγει την έκδοση της Έξυπνης Κάρτας του Πολίτη που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ταυτότητα, στο σύστημα υγείας, καθώς και για πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών τροφίμων κλπ. Η ιδέα εδώ είναι διττή:
Πρώτον, η κυβέρνηση θέλει να αποφευχθεί το στίγμα που συνδέεται με την πληρωμή με κουπόνια τροφίμων στο σούπερ μάρκετ – έτσι, οι δικαιούχοι θα χρησιμοποιούν την Έξυπνη Κάρτα του Πολίτη που όλοι οι πολίτες (ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση) φέρουν (ή μπορεί να φέρουν) στο πορτοφόλι τους.
Δεύτερον, το θέμα της Έξυπνης Κάρτας του Πολίτη θα καταστεί αναπόσπαστο μέρος των αντί-γραφειοκρατικών μεταρρυθμίσεων – βλέπε 6η Μεταρρύθμιση παραπάνω.
Όσον αφορά τις ισχύουσες διατάξεις, ο νόμος προβλέπει:
(Α) επίδομα διατροφής 100 € ανά οικογένεια ανά μήνα για μέχρι 300 χιλιάδες νοικοκυριά – με προϋπολογισμό για τους 9 ημερολογιακούς μήνες του 2015 σε € 137,7 εκατομμύρια.
(Β) επανασύνδεση της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος που έχει αποσυνδεθεί από νοικοκυριά λόγω προσωπικών χρεών και δωρεάν παροχή ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι 300kW/h ανά μήνα ανά νοικοκυριό – με προϋπολογισμό για τους 9 ημερολογιακούς μήνες του 2015 έως και 150.000 νοικοκυριά και το συνολικό κόστος για το 2015 (9 ημερολογιακοί μήνες) υπολογίζεται σε € 22.090.000
(Γ) επίδομα ενοικίου προς τα νοικοκυριά (θα δοθεί προτεραιότητα στις μονογονεϊκές οικογένειες, οικογένειες με μικρά παιδιά, νοικοκυριά χωρίς εισόδημα και στους μακροχρόνια ανέργους). Οι εκτιμώμενοι δικαιούχοι θα ανέλθουν μέχρι τον αριθμό των 30.000 νοικοκυριών και το μέσο ποσό των μηνιαίων δόσεων ανέρχεται στα € 150. Ο συνολικός προϋπολογισμός για τος 9 ημερολογιακούς μήνες του 2015, υπολογίζεται σε € 40.500.000.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των προαναφερόμενων μέτρων ανέρχεται σε € 200.290.000. Για να κατασταθούν οι εν λόγω δαπάνες δημοσιονομικά ουδέτερες, η κυβέρνηση σχεδιάζει να εξοικονόμησει από δύο τομείς: (i) αναλώσιμα και γενικά μείωση των δαπανών για κάθε υπουργείο (που ανέρχονται σε € 60.900.000) και (ii) καθιέρωση ενός νέου συστήματος δημοσίων διαγωνισμών σε κάθε που θα προσφέρει μια εξοικονόμηση € 140.000.000.
Μετάφραση: ΕΠΑΜ Πάτρας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου