Οι µεταρρυθµίσεις-πυροτεχνήµατα των τόσων και τόσων Υπουργών Παιδείας, µε τους τόσους και τόσους ειδικούς συµβούλους τους σε παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέµατα και µε τους τόσους και τόσους αναθεωρητές και ειδήµονες οδήγησαν τα Σχολεία της Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης και άρα όλο το εκπαιδευτικό µας σύστηµα σε ζοφερή κατάσταση η οποία ανάγλυφα αποτυπώνεται στον παρακάτω έλεγχο ενός «υποθετικού» (;) µαθητή της Α΄ Λυκείου...
Ο μαθητής αυτός, που από τις 11 γραπτές εξετάσεις στις οποίες κλήθηκε να συµµετάσχει στις 8 ή δεν προσήλθε ή ήρθε και έγραψε για µηδέν, προάγεται µε γενικό βαθµό 9,5 !
Ο λόγος είναι προφανής.
Ελάχιστοι καθηγητές (έως κανένας) βάζουν σε µαθητή προφορικά κάτω από 8, έστω και αν ο µαθητής αξίζει για 2. Συνήθως οι Καθηγητές βάζουν πάνω από 10. Η εµπειρία µου δηλαδή ως ∆ασκάλου σε Ελληνικό Λύκειο, µου λέει ότι τα οχτάρια στην προφορική βαθµολογία του µαθητή είναι τελείως πλασµατικά και οφείλονται κυριολεκτικά στην προσπάθεια του Καθηγητή να βοηθήσει και να ενθαρρύνει το µαθητή. Με άλλα λόγια ο µαθητής που προφορικά παίρνει 8, αξίζει για πολύ λιγότερο.
Η βαθµολογία των Θεολόγων, µε µεγάλη πιθανότητα έως βεβαιότητα, κυµαίνεται συνήθως από 18 έως 20.
Η βαθµολογία των καθηγητών Αγγλικής φιλολογίας, µε µεγάλη πιθανότητα έως βεβαιότητα, κυµαίνεται συνήθως από 17 έως 20
Παρατηρήσεις γενικές
1) Καθένα από τα µαθήµατα Θρησκευτικά, Αγγλικά, Ιστορία και Ερευνητική Εργασία (Project) έχει µόνο του την ίδια αξία που έχουν µαζί τρία µαθήµατα: η Φυσική, η Χηµεία και η Βιολογία.
Καθένα από τα µαθήµατα Θρησκευτικά, Αγγλικά, Ιστορία και Ερευνητική Εργασία (Project) έχει µόνο του την ίδια αξία που έχουν µαζί τρία µαθήµατα: τα Αρχαία, η Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Νεοελληνική Γλώσσα
Καθένα από τα µαθήµατα Θρησκευτικά, Αγγλικά, Ιστορία και Ερευνητική Εργασία (Project) έχει µόνο του την ίδια αξία που έχουν µαζί δύο µαθήµατα: η Άλγεβρα και η Γεωµετρία.
Αυτό σηµαίνει ότι ένα παιδί που ξέρει καλά Αγγλικά ώστε να εξασφαλίσει 20 στην Ξένη Γλώσσα και κάνει καλά το σταυρό του ώστε να εξασφαλίσει 20 στα Θρησκευτικά, δε χρειάζεται να διαβάσει τίποτε άλλο όλη τη χρονιά και δε χρειάζεται να γράψει εξετάσεις σε κανένα άλλο µάθηµα. Θα περάσει έτσι κι αλλιώς!
Επίσης σηµαίνει ότι ένα παιδί που ξέρει µέτρια Αγγλικά ώστε να εξασφαλίσει ένα 16 στην Ξένη Γλώσσα, κάνει µέτρια το σταυρό του ώστε να εξασφαλίσει ένα 17 στα Θρησκευτικά και γράψει 4 στην Ιστορία, δε χρειάζεται να διαβάσει τίποτε άλλο όλη τη χρονιά και δε χρειάζεται να γράψει εξετάσεις σε κανένα άλλο µάθηµα. Θα περάσει έτσι κι αλλιώς!!!
Στο project θα πάρουν έτσι κι αλλιώς τουλάχιστον 18. Αλλά και 16 να πάρουν πάλι περνάνε.
2) Ο µαθητής του παραπάνω ελέγχου επίδοσης είναι ουσιαστικά αµόρφωτος και το ίδιο αµόρφωτος θα µείνει στη Β΄ Λυκείου όπου θα επικρατήσει το ίδιο πνεύµα.
Αµόρφωτος θα τελειώσει το Λύκειο και αµόρφωτος θα αποτελέσει µέρος του κοινωνικού µας µωσαϊκού.
3) Ο µαθητής του παραπάνω ελέγχου επίδοσης είναι ουσιαστικά αµόρφωτος και κανείς ΠΟΤΕ δε θα ζητήσει ευθύνες από την Πολιτεία που τον άφησε αµόρφωτο διότι:
• Ο µαθητής «βολεύτηκε», µιας και δεν έµεινε στην ίδια τάξη, ακόµη και χωρίς καµιά απολύτως προσπάθεια. Χωρίς καθόλου µα καθόλου διάβασµα όλη την χρονιά και χωρίς να πάει να γράψει σε οκτώ βασικότατα µαθήµατα (ΜΗΔΕΝ ΣΕ 8 ΓΡΑΠΤΑ) πέρασε την τάξη.
Ο µαθητής αυτός ερχόταν και έφευγε από το Λύκειο µόνο και µόνο για να µη ξεπεράσει το όριο των απουσιών και για να έχουν όλοι στον περίγυρό του την ψευδαίσθηση ότι «πάει Σχολείο».
Αυτός ο µαθητής δεν έµαθε ΤΙΠΟΤΕ γιατί δε χρειάστηκε τίποτε να µάθει για να περάσει τις τάξεις του Λυκείου
• Οι γονείς του µαθητή «βολεύτηκαν», γιατί το παιδί τους «δεν έµεινε στην ίδια τάξη»...
Το γεγονός βέβαια ότι το παιδί τους ποτέ δε διάβασε και ότι ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ δεν ξέρει γράµµατα δεν τους ανησυχεί καθόλου.
Οι καθηγητές των ∆ηµόσιων Σχολείων «αποβάλλουν» σιγά σιγά το άγχος της µόρφωσης ανθρώπων και «παραιτούνται» από την προσπάθεια, µιας και βλέπουν την Πολιτεία την οποία υπηρετούν να τους ζητά σχεδόν άµεσα και επιτακτικά αυτό ακριβώς! Να µη µορφώνουν!
Οι καθηγητές των φροντιστηρίων συνηθίζουν σιγά σιγά στο να µη βοηθούν τη µόρφωση των νέων ανθρώπων και στο να µη προσφέρουν γνώση ουσιαστική στους µαθητές. Τελικά περιορίζονται στο να µαθαίνουν στα παιδιά τεχνικές εισόδου στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ, χωρίς καµιά γνωστική ή συλλογιστική αξία.
• Η Πολιτεία «βολεύτηκε», γιατί κανείς δε θα της ζητήσει ευθύνες για τους µηχανισµούς της που παράγουν αµόρφωτους ανθρώπους...
Τελικά όλοι βολεύτηκαν!
Ο παραπάνω µαθητής θα περάσει τις τάξεις χωρίς να έχει διαβάσει καθόλου, χωρίς να έχει «κουραστεί» καθόλου, χωρίς να έχει ασχοληθεί καθόλου µε το Σχολείο του...
Ο µαθητής αυτός θα πάρει απολυτήριο Λυκείου ως χάρισµα. Θα το πάρει χωρίς να το δικαιούται...
Και η Ελληνική Πολιτεία, που ποτέ δεν είχε µια σοβαρή πρόταση µόρφωσης νέων ανθρώπων (βλέπε τα διαλυµένα δηµόσια σχολεία των καταλήψεων, τα αχαρακτήριστα αναλυτικά προγράµµατα, τα ανεπαρκέστατα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις σχολικά βιβλία κ.λ.π.) που ποτέ δεν προσδιόρισε µε σαφήνεια τους στόχους των διαφόρων βαθµίδων εκπαίδευσης και ποτέ δεν θεώρησε ως ηθική της υποχρέωση την επίτευξη αυτών των στόχων που ποτέ δεν είχε προτάσεις και επαγγελµατικές διεξόδους για τα παιδιά της δεν θα λογοδοτήσει σε κανέναν...
Παρατηρήσεις για την κοινωνία των ανθρώπων
Ο παραπάνω έλεγχος επίδοσης µε τον οποίο εξασφαλίζεται η προαγωγή του µαθητή, είναι σήµα κινδύνου.
Η συντριπτική πλειοψηφία των µαθητών των Ελληνικών Λυκείων θα µείνουν κυριολεκτικά αµόρφωτοι, γιατί θα επιλέξουν να περάσουν τις τάξεις του Λυκείου, χωρίς να διαβάσουν και να γράψουν απολύτως τίποτε!!!
Η συντριπτική πλειοψηφία των µαθητών δε θα ξέρει να κάνει ούτε απλή διαίρεση! Και όταν επιχειρήσει να γράψει κάτι, το κείµενό της θα πνιγεί στα ορθογραφικά λάθη και στις χωρίς νόηµα φράσεις που θα «συντάξει».
Το να απαιτήσουµε βέβαια από την πλειοψηφία αυτή των αµόρφωτων µαθητών να καταλάβει κάποιο κείµενο αξιώσεων ή να αντιληφθεί τον προβληµατισµό κάποιου σηµαντικού συνανθρώπου τους, είναι όνειρο θερινής νυκτός.
Παρατηρήσεις που βαραίνουν το Υπουργείο Παιδείας
«Ειδικοί» του Υπουργείου Παιδείας µε «παράξενα» πτυχία και µε «περίεργες» σπουδές, που τις πιο πολλές φορές δεν έχουν καµιά σχέση µε το αντικείµενο που θα ελέγξουν, θα διαµορφώσουν και θα εντάξουν στα αναλυτικά προγράµµατα που θα µορφώσουν τους µαθητές, διαγκωνίζονται στους διαδρόµους του Υπουργείου Παιδείας εξυπηρετώντας «περίεργους» στόχους και θυσιάζοντας στο βωµό της µαταιοδοξίας τους τον πολιτισµό των νέων ανθρώπων...
Επίλογος:
Με δεδοµένο το γεγονός ότι ανυπόληπτα ∆ηµόσια Λύκεια θα παράγουν χρόνο µε το χρόνο όλο και πιο αµόρφωτους νέους ανθρώπους, η απάντηση στο παρακάτω ερώτηµα είναι θέµα προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης:
Τελικά για όλα αυτά φταίνε κάποιοι ανίκανοι-µαταιόδοξοι άνθρωποι (Υπουργοί, Γραµµατείς, µεγαλοστελέχη, ειδικοί κ.λ.π.) κάποιου συγκεκριµένου υπουργείου ή µήπως όλα είναι τµήµα ενός µηχανισµού που δοµήθηκε µε βάση κάποιο απάνθρωπο σχέδιο, το οποίο κάποιοι υπηρέτησαν και υπηρετούν µε υπερβάλλοντα ζήλο;
Κι αν είναι έτσι κι εµείς δεν αντιδρούµε, µήπως το κάνουµε γιατί ήδη έχουµε µετατραπεί σε έρµαια µιας πορείας, που έχει αρχίσει προς την κοινωνία του Orwell;
Θρασύβουλος Κων. Μαχαίρας
Φυσικός Γενικού Λυκείου Αγριάς Πηλίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου